היכן הייתה השמש / חיים ברעם

חיים ברעם היה יליד ברלין ואיש קיבוץ נען. היה אחד מהמעטים ששרדו מה"זונדרגטו", הגטו המיוחד במינסק הכבושה, שבו נכלאו יהודים מגרמניה. הוא היחיד שהותיר אחריו עדות כתובה על גטו זה, כמו גם על שאר תלאותיו בשנות הרעה, ובכך חשיבותו המיוחדת של ספר זה. המחבר מעלה את זיכרונותיו האישיים, מספר על סביבתו הקרובה שממנה, עקב מאורעות גורליים, שרד הוא לא אחת כעד יחיד. אף שאין המחבר אומר זאת במפורש, הוא כתב לעצמו ועל עצמו. הריהו בלא יודעין דוברו של טרנספורט יהודים שלם, של קבוצת עובדים, של הגטו הברלינאי שבמינסק. מאחר שסביבתו נשתנתה בהתמדה בתקופת המלחמה, יהודים נוספו ונגרעו עד לכיליונם הסופי, נעשה הוא ממילא נציגה של עדת יהודים גדולה ביותר. חוויותיו האישיות הן אפוא חוויותיו של הכלל. זו היא היסטוריה.

 

חיים ברעם נולד ב-1919 במשפחת פועלים יהודית בברלין, למד בבית ספר יסודי כללי ובבית ספר יהודי עממי. מגיל 14 ניטל עליו להשתכר למחייתו. עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה נטרף עולמו, נתייסר בייסורי הגורל היהודי בדורנו. בנובמבר 1941 היה ממגורשי ברלין לגטו מינסק. מאז ועד שחרורו ב-1945 ע"י הצבא האמריקני היו ימיו רצופים סבל, רעב, טלטולים ממחנה למחנה, ומאבק נואש על הישארותו בחיים.

 

כל מעייניו עם שחרורו – לעלות ארצה. הוא מצטרף ל"קיבוץ בוכנוואלד" ובמאי 1947 עלה יחד עם רעייתו שרה הולנדר, אף היא ניצולת שואה, על אניית המעפילים "מורדי הגטאות". האנייה נתפסה ונוסעיה גורשו לקפריסין. רק בינואר 1949 הגיע חיים ברעם מקפריסין ארצה והקים את ביתו בנען, בה חי בדבקות ובשלמות עד יומו האחרון, 4 בינואר 1975.

 

ב-5 ביוני 1961 מסר חיים את עדותו במשפט אייכמן בירושלים.