בימים הרחוקים של אז / יעקב סד

זהו סיפרו השלישי של המחבר. אחרי "הרחק מהמלחמה" ו"הולכי הדרכים" משלים יעקוב סד את הטרילוגיה האוטוביוגרפית בספר "בימים הרחוקים של אז". על-פי הסדר הכרונולוגי ספר זה צריך לפתוח את הטרילוגיה כיוון שהוא מספר על ילדותו ונעוריו של המחבר.

הספר "הרחק מהמלחמה" פותח במקום בו מסתיים ספרנו זה, בעיירת הגבול מלקיניה, שהייתה לאחר שוך הקרבות בספטמבר 1939 לשטח ההפקר בין האזור הגרמני והאזור הסובייטי. מובא בו תיאור הזמן שהמחבר עשה כפליט בעומק ברית-המועצות. ואילו בספרו "הולכי דרכים", השלישי לפי סדר סיפור תולדות חייו של המחבר, מסופר על הפרק שבין השיבה לפולין אחרי מלחמת העולם השנייה עד לשחרורו מצה"ל לאחר שהשתתף כלוחם במלחמת העצמאות. הספרים מספרים אפוא על שלוש חטיבות מרכזיות בחייו של המחבר: "ילדות ונעורים", חייו כפליט בברית המועצות והשלישית - תקופת היותו איש שארית הפליטה. שלושתם מהווים מקשה אחת, אף שנכתבו לסירוגין.

לאחר שנות דור של חיים אינטנסיביים במעגלות היחיד והמשפחה, החברה והתנועה, נטל יעקב סד לידיו את העט ורשם את פרקי חייו כפי שחווה אותם קודם שהצטרף ב - 1950 לקיבוץ משמר הנגב ומאז הוא חי שם עם משפחתו. במבט לאחור הוא מביא את הפרקים המעצבים בחייו. אלה הם זיכרונות של אדם בעל השקפת עולם וערכים השלובים בנחישות לממש אותם. הם מצטיינים באיכות כתיבה המעבירה לקורא את נבכי נפשו של המחבר ועורכת לו היכרות עם עלילת חייו.

זהו סיפורו של אחד מאנשי המחנה החלוצי, בן לעם היהודי בדור השואה שאנו מכנים אותו "דור השואה והתקומה", שטוב שנהפכו לנחלת נכלל. שלושת הספרים ראו אור בסדרה "פנקסי עדות".