מחווה לסדרת ציורי ה-"A-B-C" של האמנית הלן קארול
מחווה לסדרת ציורי ה-"A-B-C" של האמנית הלן קארול
תלמידי המגמה לאמנות, כיתה י"א, בית-ספר "אמירים", כפר ורדים
בהנחיית צוות מורי המגמה: אבירו לילו, יואב אלקובי, שרית פולס
(ויסלבה שימבורסקה/ כף היד)
יצאנו למסע מרתק ומשמעותי בעקבות מפגש עם סדרת ציורי ה-" "A-B-C של האמנית הלן קארול. בחרנו ליצור מחווה לסדרה זו, על ידי יצירת סדרת "אלף-בית" עברי משלנו. אנו מודים לגב' דורית קראוס-גבאי שבזכותה התוודענו ליצירתה של קארול.
הסדרה שלנו היא יצירת אמנות קבוצתית. כל תלמיד ותלמידה בחרו אות מהאלף-בית העברי ובחרו שתי מילים המתחילות באות זו. בקשנו מהתלמידים שיחפשו מילים המייצגות עבורם את הטוב, התמים, הנכון ולעומת זאת מילים המייצגות את השואה, הרע והעוולה שנעשתה לעם היהודי.
ראינו חשיבות בכך שהתלמידים יתייחסו אל הנושא מתוך תפישת עולמם, תקופתם והמקום בו הם חיים. עמדנו על הקשר בין המילים שבחרו התלמידים לביטוי הטוב והרע, לבין המשמעות שנוצרה ממפגש המילים. הדימויים, התמונות, הצבעים והצורות התווספו לאחר מכן. בשפה חזותית הביעו התלמידים, כל אחד ואחת בדרכם, את המסר והמשמעות של המילים והדימויים.
על-אף שכל אחד מהתלמידים עבד על פורמט משלו, העבודה נעשתה בשיתוף, בסיעור מוחות ובעזרה הדדית של כל חברי הקבוצה. הפורמטים האישיים חוברו יחדיו לסדרת עבודות שמייצגת משמעות ותובנות אודות השואה, של נוער ישראלי בשנות האלפיים.
מדברי התלמידים אודות עבודותיה של הלן קארול:
"כאשר ראיתי את סדרת ה-A-B-C" " של האמנית הלן קארול עלתה בי מיד תחושת זעזוע.
איך אפשר בכלל לקשר בין משהו שהוא חלק מהילדות שלנו, כמו לוח ציורים ללימוד אותיות, לדבר כל-כך מזעזע כמו השואה?
ואז הבנתי שזה בדיוק מה שהלן קארול רצתה. היא רצתה שהחיבור הזה לא יהיה לגיטימי. היא רצתה להצהיר שמה שקרה בשואה הוא לא לגיטימי. " (אופיר כץ)
"הנושא והעבודה העלו בי מחשבות והרהורים בנוגע לשאלה האם ומתי האדם מסוגל לבחור בין טוב לרע. אם האנשים היו רואים את התמונה המלאה ומבינים את תוצאותיה, האם עדיין היו תומכים בהיטלר?
אולי אנשים בוחרים ברע עקב עיוורון של המצב והמציאות בזמן אמת. השואה התרחשה בגלל אדם שגיבש חברה באמצעות שנאה." (אגם איינשטין)
"העומקים אליהם הצליחה הלן קארול להגיע ביצירותיה המחישו לי את כוחה של האומנות להעביר מסר... הפרויקט חשף עבורי את הקשר המורכב בין דימוי, מילה ומשמעות ואת התובנות וההסתכלות השונה של כל אחד מאתנו על המושגים "טוב ורע". הטוב והרע, לדעתי, לא מתקיימים אחד ללא השני ולכן התשובה לבחירה נכונה, או לא נכונה, היא רחבה יותר משנדמה." (לנה אורלנד)
"התרגשתי לראות את סדרת העבודות של האומנית הלן קארול. הסיפור מאחורי הסדרה ריגש אותי ועלו בי מחשבות על עברה של הלן ועל עוד סיפורים שבוודאי יש לה. אני תוהה האם יצירתה מהווה עבורה תרפיה? האם העבודה על הסדרה עזרה לה לעבד את חוויות עברה?
סדרת העבודות של הלן, תלויה על הקיר במוזיאון לפי סדר ה- A-B-C, שידרה לי עוצמה וכוח. חוויה זו גרמה לי לעשות את הכי טוב שביכולתי כדי לתרום את חלקי לסדרת ה"אלף-בית" העברי שכיתתי יצרה."(ארבל מלמד)
."כשראיתי את סדרת ה-A-B-C" " של האמנית הלן קארול הבנתי כמה אמנות יכולה להיות חזקה ומשמעותית. בעזרת שני ציורים, שתי מילים, אפשר להעביר
כל כך הרבה. אפילו בלי להגיש לצופה "עם כפית" את המשמעות והקשר בין הדברים." (ליה זכות)
שמות התלמידים שיצרו לפי סדר האותיות:
א- אופיר כץ
ב- שחר ביצ'ה
ג- שירן בן מאיר
ד- מירב קובי
ה- שירה הרפז
ו- חסר
ז- גל אזולאי
ח- מיכל חלה
ט- ארבל מלמד
י- גלי מלכי
כ- יובל ריבק
ל-שי רותם
נ-אנה נבטובסקי
ס- לנה אורלנד
ע-עלמה ברוש
פ-אגם איינשטין
צ-זכות ליה
ק-מירב קובי
ר-דן חדד
ש-דן חדד
ת- גלי מלכי